Ön mit hallott az utóbbi 100 év legnagyobb, a fővárost és agglomerációt is átfogó vasútfejlesztési tervéről?

Az Önkormányzati Hírek Szerkesztősége is részt vett a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia – a fővárosi közlekedés aranytartaléka című online konferencián. Az eseményen Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója, mutatták be a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát, melyről társadalmi egyeztetés indult, amely megelőzi a Kormány döntését, így a kérdőív kitöltésével mindenki elmondhatja véleményét, amelyek beépülhetnek a döntés során. Az átfogó hálózatfejlesztési koncepció részleteinek bemutatására szolgál a https://budapestvasut2040.hu/ oldal.

Az esemény kapcsán kiadott sajtóanyagban hangsúlyozzák: A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az utóbbi 100 év legnagyobb vasútfejlesztéseit átfogó, a fővárost és agglomerációját érintő elővárosi kötöttpályás közlekedés – a MÁV elővárosi vasútvonalai és a hévvonalak – a fejlesztéséről szóló dokumentum. Egy megújult, kibővült hálózaton színvonalas vasúti szolgáltatás jön létre, amely természetes, környezet- és klímabarát választást kínál a városba irányuló és a városon belüli utazás során egyaránt.

A Stratégia legfőbb célkitűzése az elővárosi kötöttpályás közlekedés versenyképessé tétele. A jövőben nem csak a mainál gyorsabban és kényelmesebben, hanem egységes bérlettel lehet majd utazni. A vonatok a mainál jóval sűrűbben járnának, a legforgalmasabb, fonódó szakaszokon néhány percenként követnék egymást. A megújult vonalakon legalább 3 metróvonal és számtalan úti cél lenne elérhető átszállás nélkül.

Az ismertetések során az is kiderült, hogy jelenleg az agglomerációból Budapestre naponta ingázók között tízből három ember választja a tömegközlekedést utazásához. „A fennmaradó kétharmaduk pedig autóba ül, s nem tudja elkerülni a dugókat. Ebből a csapdahelyzetből javasol kiutat a – társadalmi egyeztetésen lévő – Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amely átfogó hálózatfejlesztési koncepciót ad, s a dugóban álldogálás helyett szabaddá tesz évente 150 milliárd forintnyi munkaórát. Továbbá a rozsdás, ipari vágányok alatt hatalmas kihasználatlan területeket szabadíthat fel és állíthat a város fejlődésének szolgálatába a Stratégia: minőségi terek, például új P + R & B + R parkolók, minőségi parkok, megszépülő, korszerű vasútállomások létrehozásával.”

Lapunk dr. Fürjes Balázs államtitkárt kérdezte a téma kapcsán, interjúnkat későbbi lapszámunkban olvashatják.

Képünkön: A https://budapestvasut2040.hu/ oldal elérhető a kérdőív, melynek kitöltésével elmondhatja véleményét